Saturday, March 16, 2013

Secret in history .

Posted by princess!!! at 8:00 AM
Assalamualaikum. 

hello hello hello hello hello .

This tonight i feel so so so so so bored. So i decide to write something .
*OHMYENGLISH.
haha, tak payah bangga terlebih berspeaking bi la . 
martabatkan bahasa melayu . Kenapa harus malu cakap bahasa melayu? sebab tak standard ek?
Hello , hello , *sambil petik jari .
Korang sepatutnya kena bangga dengan bahasa melayu .
Why? haa, ni mesti yang tak cari maklumat ni .
Rugi giler kalau tak cari apa yang hilang .

Ok, teruskan dengan tajuk kite. 
Sejarah yang hilang ? Sebenarnya ,aku pun tak suka sejarah . Yup, buku sejarah kat sekolah tu . 
Tebal baqhang dah macam kitab apa tah . Tapi serius cakap aku tak terlalu menghafal semua tu.
Sebab aku tahu, semua tu fake ! FAKE ! FAKE ! 
*oit, agak2 nak cakap cengitu, kang tak pasai kene band ja blog hg ni.
Alahai, releks la. Aku just bagi pendapat aku .
Dan aku akan cari bukti2 untuk membenarkan kata-kata yang bermain kat minda aku.
KORANG NAK? nak ! kena la cari ! Asyik kena suap je korang ni. Pemalas betol . herr.

Aku tak suka buku sejarah yang penuh dengan persoalan. Yup, banyak dalam buku tu yang aku musykil , dan aku tahu persoalan tu tak mudah tuk dijawab. Aku pendam pendam pendam dan try cari sendiri.
Aku tertanya-2 mana datang la orang melayu ni. Wonder . ciez wonder. 
Walaupun aku ni orang melayu, tapi tak dak la 100% melayu tulen. 
Bila aku kaji salahsilah keluarga aku, akhirnya ada jugak percampuran kaum. 
So , aku selalu tertanya, mana datang la orang melayu. Melaka?
no! I think no ! 

Sampai la satu ketika ni, abang aku yang no 3 ni tanya .
Apa akan jadi kalau sejarah dihapuskan dan direka demi menyembunyikan hakikat sebenar?
Aku pun cakap, erm, lebih kurang macam gosip la, bila semua orang brcakap gosip tu, lama-2 benda tu dianggap betol, dan akan terus kekal macam tu, kecuali si empunya story tampil untuk cerita semua, tapi kalu dia pun dah tak ada, ianya akan terus terpahat cengitu la.Lagi padah, kalau ada yang bukukan story tu. haa .
So , abang aku cakap, kalau sejarah melayu dihilangkan, apa akan jadi?
haa, baru aku terfikir. 

So, aku cari punya cari. akhirnya, haaa. *GOTCHA! 
Wow ! Rupanya melayu ni, lebih lebih lebih hebat dari orang barat. Banyak benda yang dalam sejarah melayu di putar belitkan kat malaysia..  Bila baca catatan pedagang barat di luar negara, baru tahu apa Kehebatan Melayu !
Tapi pelik jugak, kenapa orang malaysia tak kaji balik sejarah ek? Mungkin sebab banyak yang dah dihapuskan, jadi kita pun dah hilang identiti. Ok, contoh negara yang dihapuskan sejarah. Macam korea. 
Korea dulu ada gerbang , tapi dihapuskan. Diorang sendiri tak tahu, sehingga la diorang kaji punya kaji, 
Akhirnya diorang jumpa identiti diorang. See! apa yang jadi dengan korea ! Dah popular ! 
Salah satunya kesan dari sejarah yg ditemu kembali la. 

Ok2.. aku malas nak hurai panjang-2 lebar-2  berderet-2 beratur-2. So, siapa yang nak tau, carilah sendiri !
apa sejarah melayu yang dihilangkan.. Semuanya ada dihujung jari. 
Cari jangan tak cari. Yang tulis dan kaji balik semua ni pun adalah rakyat Malaysia. Prof! 
Pelajar yang belajar dalam bidang sejarah .

Baca dari mula, dan berfikir ! Masing-2 ada otak kan.. Jangan bekukan otak tu . Kang sebijik bodohnya macam udang ! :p
*ayat kasar nampak.
hoho. sory.

#oklah, sampai kat sini dulu entry aku kali ni. mood teramat-2 boring + malas .  haha.  daa, assalamualaikum

0 comments:

Post a Comment

 

Princess_Rahsia Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea